söndag 27 juni 2010

A red buttercup

Last summer I noticed how some people knitted a top down design by Heidi Kirrmaier called Buttercup. I wanted to make it too and bought some cotton yarn. Well, I didn't start because I knitted a cardigan instead and the pattern and balls of yarn were hiding in some project bag. When spring was in the air I was reminded of the project and started knitting. It was very hard to see exactly how it would turn out as a finished item. At some point it looked enormous, at another point I didn't understand the pattern and put away the bag again.
Finally I pulled myself together and finished it. Well, there was a row I skipped altogether at the end: " On last round, m4 (m6, m4, m6, -, decr.2) evenly spread out ( gives you a multiple of 18) ".
Explanation anyone?
I like my new top and it fits perfectly!
Förra sommaren såg jag en massa människor som stickade en sommartop med namnet Buttercup. Jag gillade den starkt och inhandlade garn. Garn och mönster blev liggande i en påse och jag stickade en kofta istället. När det började våras kom projektpåsen fram igen. Från början var det svårt att se exakt hur stor toppen skulle bli och så förstod jag inte mönstret riktigt heller. Påsen åkte in i skåpet igen. När sommarlovet startat bestämde jag mig för att slutföra projektet. Det gjorde jag, men när jag var nästan i mål så förstod jag inte mönstret igen. Jag skippade helt enkelt ett varv. Det gick bra ändå, men jag vill gärna ha en förklaring av det förlorade varvet av någon. Toppen blev fin och lagom tycker jag.

3 kommentarer:

Inga Johansson sa...

Trevlig top! Har också ett liknande UFO. Ska ta tag i det nu på sommarlovet. Det ska bli en top/tunika hoppas jag.

frisky frog sa...

Wow, vad snygg den blev! En riktig Maria-tröja!! Jag vill också sticka en sådan...
/Kram

Emilia sa...

Jätte-fin - passar super!